16 Eylül 2010 Perşembe

PES 2011 ve FIFA 11 Değerlendirmesi


Daha önce de söylediğim gibi, 15 Eylül'ün gelmesiyle hem PES 2011'in, hem de FIFA 11'in demosu çıktı. Ben de önce dün gece, 01.00 sularında çıkan PES 2011'i; sonra da bu akşam edindiğim FIFA 11'i deneyip bir değerlendirme yapmaya karar verdim. Baştan söyleyeyim, çok uzun bir yazı olacak.

*Demoları indirmek için, aşağıdaki resimlerin üstüne tıklayın.


Önce PES 2011'le başlayalım. Çünkü benim asıl ilgi ve ihtisas alanım PES.

PES 2011'le ilgili verebileceğim ilk hârika haber, oyunun tamamen Türkçe olması! Bu yazımda, oyunun Türkçe olduğuyla ilgili söylentiler olduğunu söylemiştim. Demoyla birlikte bu söylentilerin gerçekliği ispatlandı.

En başta şunu söyleyeyim; PES'le ilgili ne biliyorsanız unutun. Çünkü bildikleriniz hiçbir işinize yaramayacak. PES 2011, oynanışıyla, verdiği izlenimle, ayarlarıyla, menüleriyle, kısacası her şeyiyle, bir serinin devamı olmaktan çok; yepyeni bir oyun gibi. Bu yüzden ilk maçta insan çok şaşırıyor, hatta yadırgıyor; alışmak kolay olmuyor. Ama evlat işte, ne yapacaksın?

İşin esprisini bir kenara bırakırsak, PES 2011 gerçekten bomba gibi bir oyun olmuş. Dediğim gibi, alışmak kolay olmuyor ama alışınca, daha önceki PES'leri boşuna oynadığınız hissine kapılıyorsunuz. Çünkü bu kez gerçekten gerçekçiliğin sınırlarını epey zorlamışlar.

Şutlar, paslar, ortalar, koşular, çalımlar, hareketler tamamen değişmiş ve çok gerçekçi bir hâl almış. Bir oyuncuyla herkesi çalıma dizme olayı artık tamamen tarihin derinliklerine karışmış. Özellikle bir PES klasiği olan oyuncuların robotsu yapısından eser kalmamış. Oyunun sloganının ne kadar doğru olduğunu artık daha iyi anlıyorum. Gerçekten "Engineered for Freedom" (Özgürlük için tasarlanmıştır).

Ve bomba: Kaleciler! Az önce de demiştim; PES'le ilgili bildiğiniz her şeyi unutun. Özellikle de kaleciler hakkında! PlayStation'daki tüm Winning Eleven ve International Superstar Soccer serilerini oynadım. PES'i ilk oyunundan beri biliyorum. Kısacası, Konami'nin yaptığı futbol oyunlarının neredeyse tamamını oynadım ama ilk kez kalecilerin bu kadar iyi olduğunu görüyorum! Gerçekten çok duygulandım, ağlamamak için kendimi zor tuttum! Hele Valdes'in yaptığı bir kurtarış vardı ki, gözlerime inanamadım! Taffarel, UEFA Finali'nde Henry'nin kafa vuruşunu kurtarırken ne hissettiysem, aynısını hissettim! Siz de benim yaşadığım şokları yaşamak istemiyorsanız, oyunu önyargısız oynayın.

Oynanışla ilgili ilginç bir yenilik var. Artık oyunun hızını seçebiliyoruz. Oyundaki ayarlardan, oyunun yavaş tempoda mı (0), normal tempoda mı (1), hızlı tempoda mı (2) oynanacağına karar verebiliyoruz. Benim tavsiyem, ayarlardan "1"i seçerek, oyunu normal tempoda oynamanız. Bu arada ufak bir uyarı yapayım. Oyunun ilk hâlinde bu ayar, "0"da; yani yavaş tempoda.

Oyunda atmosfer genel olarak PES 2010'dakiyle aynı. En büyük fark, taraftarların çok daha fazla tezahürat yapması. Ses efektleri biraz daha geliştirilmiş. Ayrıca oyuncuların sahaya çıkışlarındaki ve maçın başlangıcındaki yeni animasyonlar, oyuna ayrı bir güzelik katmış.

Oyunun kadro ayarları iyice karışmış. O kadar çok detaya girmişler ki, biraz daha zorlasalar, Football Manager'la kıyaslanacak seviyeye gelirmiş! Benim gibi İngilizcesi fazla iyi olmayanlar için oyunun Türkçe olması, bu açıdan çok büyük bir şans. Tabii biz de oyunumuzu orijinal alarak, Konami'ye en iyi şekilde teşekkür edeceğiz.

Artık kadroyla, oyunun gidişatıyla, hangi çalımları nasıl atacağımızla ilgili birçok şeyi ayarlayabiliyoruz. Biraz daha abartırlarsa, PES 2012'yi oynamak için pro lisans gerekebilir!

Menülerde de bazı değişikliker var. Ben genel olarak PES 4'e benzettim. Ayrıca artık menüdeki resimleri, ayarlardan seçebileceğiz.


Gelelim FIFA 11'e... Paslar geliştirilmiş; güzel. 360 derece olayı iyice oturtulmuş; bravo. Next-Gen'e geçiş başarılı olmuş; tebrikler. Şutlar daha gerçekçi; aferin. Peki kontroller? İnanın bana, ben bu oyunu FIFA 06'da nasıl bıraktıysam, kontroller hâlâ öyle! PES'e geçmemin en büyük sebebiydi. FIFA oynarken kesinlikle kontrolü elimde hissedemiyorum. Oyuncu animasyonları çok yavaş kalıyor. Hareketleri yaparken rahatlığı, kontrolü hissedemiyorum.Oyuncular kendi kafalarına göre takılıyormuş gibi geliyor! EA, bu sorunu yıllardır aşamadı. Grafikleri, şutları, pasları, 360 dereceyi, şunu, bunu ne kadar geliştirirlerse geliştirsinler, kontrol olayını çözemedikleri sürece benim ve benim gibiler için bu oyun sıfır!

Bu oyundan çok umutluydum. Çok şey vadediyorlardı, herkesi büyük beklenti içine sokmuşlardı. Ama bu oyun sadece mevcut oyuncuları tutmaya yarayacak kadar iyi olmuş. Öyle, konuşulduğu gibi, birçok PES'çiyi kendi yanına çekebilecek bir oyun olmamış.

Demo öncesinde, iki oyunun giderek birbirine yaklaştığını düşünüyordum. Ama iki oyunun da demosunu oynadıktan sonra rahatlıkla söyleyebilirim ki, fark kapanmamış; daha da açılmış! PES, çaktırmadan, arayı iyice açmış!

4 yorum:

Adsız dedi ki...

bende pes e alışkın değilim birkaçkez oynadım...ama fifa 11i görünce birde pes i deneyeyim diyorum.fifa 11 de kontrol olayı dediğiniz gibi biraz zayıf.birde taraftarlardan hiç ses yok halısaha gibi sanki

Adsız dedi ki...

pes alışkınıyım mükemmel fifa çok geride kalmış geçekçilik 0 fifacılarada kim olursan ol pes oyna diyorum xD hem türkçe orjinal dil olması tğklere önem verdikleri anlamına gelir teşekkürlet

Adsız dedi ki...

ya pes oynarken kendini oyunun içinde hissediyosun ama fifada böyle olduğunu düşünmüyorum fifayla pes arasında seçim yapamıyanlar kesinlikle pes alın

Adsız dedi ki...

ben fifa oynarken gerçekten bir oyun oynuyormuş gibi hissediyorum ama pesde neredeyse gerçek gibi şutları koşma tarzları ve oyuncuların tipleri :) bence pes baya geliştirmiş kendini.şunu söyleyeyim fifanında pesinde 2006 dan itibaren hepsini oynadım ama fifa 07 yi ve pes09 u çok sevdim nedenini bilmiyorum :D

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...